KL Weather Forecast

KUALA LUMPUR WEATHER

PN Google Calendar

#planetariumnegara #mosti #terukirdibintang #keytothespace #astronomi360 #merakyatkansains #menginsankanteknologi

DISCLAIMER

Disclaimer - This site is only for educational purposes and not for profit. Some images are copyrighted to their respective owners. Some contents cited is derived from their respective sources. Please use it wisely.

Kutubkhanah (كتبخانه) Planetarium Negara - Katalog

Thursday 21 November 2019

Solar Fest Malaysia 2019

Kunjungi Solar Fest Malaysia 2019 untuk maklumat lanjut mengenai program ini.




"Anulus” berasal daripada bahasa Latin yang bermaksud “cincin”. 

Ketika Gerhana Matahari Anulus, sebahagian kecil Matahari masih dapat dilihat seolah-olah melingkari Bulan yang gelap ditengah-tengahnya.

Hampir separuh kawasan Bumi termasuk Malaysia akan berpeluang menyaksikan Gerhana Matahari Anulus pada 26 Disember 2019 (Khamis).

Gerhana Anulus bermula dari Arab Saudi kemudian ke India, Sumatra, Malaysia (Johor dan Sarawak), Singapura, Borneo dan akan berakhir di Lautan Pasifik.



Kawasan di luar lingkaran tengah yang di batasi garisan merah akan menyaksikan Gerhana Matahari separa dan berbeza-beza peratus litupan.

Planetarium Negara menjadikan Taman Negara Tanjung Piai sebagai lokasi rasmi pencerapan Gerhana Matahari Anulus di Malaysia kerana:

Kedudukan paling hampir fenomena Anulus paling lama dan sebagai The Most Southern Tip of Asia ia menjadi lokasi kunjungan pelancongan popular dunia.

MESTECC sebagai pusat rujukan negara dalam fenomena astronomi; Fenomena astronomi yang signifikan; dan Penglibatan seluruh rakyat, seluruh negara.

Menyediakan platform pendidikan dan penyelidikan, kaedah yang betul dan peralatan terbaik kepada masyarakat serta peluang kepada komuniti pelajar, penyelidik dan orang awam mengikuti fenomena alam semesta ini dengan lebih dekat.




Kunjungi Solar Fest Malaysia 2019 untuk maklumat lanjut mengenai program ini.




No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.